سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگیهای مکانیکی نخ پلی پروپیلن

 

ویژگی‌های مکانیکی پلی پروپیلن

برای آشنایی بیشتر شما با نخ پلی پروپیلن ،  برخی از ویژگی‌های اصلی آن در ادامه آورده شده است. الیاف پلی پروپیلن همان‌طور که در جدول زیر آورده شده، دمای ذوب بالایی داشته و در مقابل حرارت و گرما استحکام بیشتری دارند و بنابراین دیرتر ذوب می‌شوند. در مورد مقاوت در مقابل سائیدگی می‌توان گفت که تفاوت چندانی با دیگر الیاف مصنوعی ندارند و تقریبا در یک حدود هستند   . 

اما یکی از ویژگی‌های پلی پروپیلن، عدم قابلیت رنگ زدن (رنگ‌رزی) آن است که در دیگر الیاف مصنوعی به چشم نمی‌خورد. البته پلی اتیلن هم به همین صورت است. اگرچه راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و چون قابل رنگ نبودن پلی پروپیلن به موضوع مهمی تبدیل شده بود، پس از تحقیقات کافی، محققان به این نتیجه رسیدند که می‌توان رنگ را در مرحله پیش از تشکیل الیاف و زمانی که پلیمر به حالت مذاب است، اضافه کرد. این روش، این عیب را هم برطرف کرده است. از دیگر ویژگی‌های پلی پروپیلن می‌توان به شفافیت بالا، مقاومت کششی زیاد، مقاومت در برابر اسیدها و خوردگی، ضد آلرژی بودن و حساسیت بدن اشاره کرد.

با توجه به سرعت تولید و دمای پلیمر مذاب، سرعت سرد شدن و کشش بعد از تولید، الیاف پلی پروپیلن از نظر جهت‌گیری بلورهای خود نسبت به محور لیف با یکدیگر فرق دارند. افزایش سرعت ریسندگی اولیه و اعمال کشش پس از تولید، سبب افزایش جهت‌گیری بلورها در جهت محور لیف می‌شود.

در صورتی که پلی پروپیلن مذاب به آرامی سرد گردد، ساختار بلورین معروفی به نام منوکلینیک به وجود می‌آید. حرارت دادن پلی پروپیلن ازنوع پاراکریستالین به بیش از 80 درجه سانتی گراد منجر به تغییر ساختار بلورین آن به شکل منوکلینیک می‌شود. 

ویژگی

شرح

استحکام کششی (gf/den)

3.5-5.5

ازدیاد طول (%)

40 تا 100

جذب رطوبت

خوب

میزان جذب رطوبت

0 تا 0.05

دمای انتقال شیشه‌ای (درجه سانتی‌گراد)

140

دمای ذوب (درجه سانتی‌گراد)

165

مقاومت نسبت به مواد شیمیایی

عالی

هدایت حرارتی

6

مقاومت نسبت به کپک

خوب

مقاومت نسبت به بید

خوب

حساسیت نسبت به اسید

مقاوم در مقابل بیشتر اسیدها به جز کلروسولفونیک و اسید سولفوریک غلیظ

حساسیت نسبت به قلیا

مقاوم نسبت به قلیاها به جز چند موارد اکسیدکننده

مقاومت در مقابل نور خورشید

ضعیف

مقاومت نسبت به حشرات

خوب

رنگ‌پذیری

ضعیف به دلیل ناتوانی در جذب آب (رنگ‌رزی به روش پیگمنت)

مقاومت نسبت به سفیدکننده‌ها و حلال‌ها

خوب

وزن

سبک‌ترین لیف، حتی سبک‌تر از آب

بازگشت‌پذیری

عالی

ثبات ابعادی

بالا چون جذب آب ضعیف است و بر اثر جذب آب تغییر خاصی در آن صورت نمی‌گیرد.

لکه‌پذیری

مقاوم در برابر لکه‌پذیری

وزن مخصوص (g/cm3)

0.91

درصد بلورینگی

30-60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 کلام آخر

فروشگاه اینترنتی باهران بگ تولید کننده و فروشنده انواع کیسه های صنعتی است.  در صورت نیاز به خرید کیسه صنعتی پیشنهاد می کنیم از محصولات این سایت دیدن کرده و محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

خرید کیسه کامپوزیت